tisdag 24 januari 2012

MADicken tipsar


...om viktnedgång. Jag skriver detta för att påminna mig själv och för att tipsa mina kära läsare om hur jag tänker för att gå ner i vikt. Jag vet att det funkar för mig.

*Ät frukost. För att bryta nattens fasta och sätta igång förbränningen.
*Ät flera små mål mat. Så lär sig kroppen att den inte behöver lagra energi i form av fett. 
*Ät mat som mättar länge. Protein och fibrer tar längre tid att bryta ner = längre mättnadskänsla. 
*Träna. Du gör av med energi när du tränar och med ökad muskelmassa förbrukar kroppen mer energi även i vila!
*Skippa nattmackan. Det är onödigt att äta precis innan man ska sova. Är du hungrig kan du äta apelsin/banan/rå morot eller ett kokt ägg
*Skippa snabba kolhydrater (socker, vitt bröd) 
*Drick 1,5-2 liter vatten per dag. Fraktar bort restprodukter
*Glöm inte bort grönsakerna på tallriken. 
*Hitta nya spännande och nyttiga recept istället för att göra om gamla till fettsnåla som du bara blir besviken på. (Jag minns en Flygande Jacob där bacon->skinka, jordnötter->solrosfrön, grädde->kesella och jag kan tala om att det inte gick att äta) 
*Om du ska "unna" dig något, begränsa dig till EN dag i veckan. 


*Gräv inte ner dig för att du gör ett misstag, tänk inte att veckan redan är förstörd. Res dig och gå vidare.

Förslag på mättande mat: grovt rågbröd med hela korn, fisk (ej feta fiskar), kyckling, ägg, fläsk/oxfilé, keso, lättfil, pasta, potatis, bulgur, ris, ärtor, bönor, linser och nästan all frukt och grönsaker.


Var inte rädd för potatis. Ja, det "innehåller" socker men samtidigt är det bra basmat som mättar bra. Är man ohungrig när man går och handlar så är risken mindre att den där godispåsen slinker med och då är det bättre ätt äta en extra potatis än att äta den där godispåsen. När jag gick ner i vikt 2002 åt jag mängder med kokt potatis. När jag var hungrig kunde jag koka potatis och äta enbart det men jämfört med andra alternativ (rostade mackor med marmelad, juice, godis, pizza) så var det bra. Om jag däremot idag skulle gå in för att deffa för att få fram magmuskler så skulle jag däremot behöva vara försiktig med potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar